رژیم غذایی بعد از ایمپلنت دندان

رژیم غذایی بعد ایمپلنت دندان

فهرست

چه زمانی بعد از ایمپلنت می‌توان غذا خورد؟

بهترین رژیم غذایی بعد از ایمپلنت دندان 

برای جوش خوردن ایمپلنت چی بخوریم؟ 

جهت جوش خوردن هر چه سریع‌تر ایمپلنت، باید تغذیه بعد از ایمپلنت دندان را جدی گرفت. علاوه بر مراقبت های بهداشتی دهان، مصرف آنتی بیوتیک‌های تجویز شده، استفاده از دهان شویه و …، رعایت رژیم غذایی بعد از ایمپلنت دندان به جوش خوردن ایمپلنت کمک خواهد‌کرد. بدین جهت مصرف غذاهای دارای کلسیم و پروتئین نظیر شیر و لبنیات در این زمینه مثمر ثمر خواهند‌بود. همچنین تخم مرغ، گوشت مرغ و حبوبات نرم، سرشار از پروتئین بوده و جهت زود جوش خوردن ایمپلنت توصیه می‌شوند. مصرف میوه‌هایی نظیر موز و هلو نیز فرآیند ترمیم زخم‌ها را بهبود می‌بخشند.

تغذیه و ایمپلنت دندان

مواد غذایی مفید بعد از ایمپلنت دندان

قطعا با خواندن این مطلب تا به این جا به اهمیت رژیم غذایی بعد از  ایمپلنت دندان پی برده اید. در همین راستا در این بخش به شرح مواد غذایی مفید پس از ایمپلنت دندان خواهیم پرداخت. این دسته از مواد غذایی عبارتند از:

جویدن غذا با دندان ایمپلنت‌شده خطرناک است؟ 

قطعا تا چند روز پس از ایمپلنت دندان، جویدن غذا توصیه نمی‌شود، زیرا احتمال آسیب به دندان و تحریک زخم وجود دارد، اما پس از طی کردن دوران نقاهت، می‌توانید با تمرین و به کار بردن تکنیک‌های جویدن و ‌مشورت با پزشک، شروع به خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن دارند کنید.

به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک شروع به جویدن غذاهای سفت نکنید.

محدودیت‌ها و عوامل خطر نداشتن تغذیه مناسب بعد از ایمپلنت

 برخی از بیماران رژیم غذایی بعد از ایمپلنت را جدی نگرفته و به جهت مصرف غذاهای نامناسب، به ناحیه جراحی شده آسیب وارد کرده و در نتیجه ایمپلنت دچار مشکل و آسیب خواهد شد. به طور کلی از جمله محدودیت‌های پس از ایمپلنت، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عدم مصرف مواد غذایی اسیدی نظیر نارنگی، کلیوی، پرتقال و …
  • عدم مصرف ذرت بو داده به دلیل قرار گرفتن پوسته‌های ذرت میان دندان و افزایش احتمال عفونت و آسیب به دندان 
  • خودداری از مصرف مواد خوراکی دارای ادویه زیاد، زیرا این مواد غذایی ناحیه کاشت ایمپلنت را تحریک کرده و التهاب و عفونت را ایجاد خواهند کرد.
  • عدم مصرف مواد غذایی چسبنده و ترد به دلیل اختلال در ایجاد لخته خون و در نتیجه افزایش احتمال خونریزی و التهاب 

علاوه بر موارد ذکر شده، مصرف مواد غذایی سفت مثل استیک، نان سفت، نوشیدنی‌های گاز‌دار و الکل‌دار و آجیل و مغزهای سفت توصیه نمی‌شود و باید از مصرف آن‌ها خودداری شود.

نگاهی کلی بر رژیم غذایی و تغذیه بعد از ایمپلنت 

یکی از مهم‌ترین مواردی که پس از ایمپلنت باید به آن توجه کرد، تغذیه بعد از ایمپلنت دندان است، زیرا مصرف برخی از غذاهای سخت و جویدن غذاهای سفت، سبب تحریک ناحیه تحت جراحی، افزایش عفونت و التهاب و در نتیجه طولانی شدن روند بهبود خواهد شد. بنابراین رژیم غذایی بعد از ایمپلنت را جدی گرفته تا هر چه سریع‌تر بهبود یابید و قادر به مصرف انواع مواد غذایی شوید.

سوالات متداول 

1.     آیا نوشیدنی‌های داغ برای ایمپلنت خطرناک است؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که مصرف قهوه، چای و سوپ داغ با تحریک لثه‌ها و ناحیه تحت جراحی، سبب آسیب به بافت و در نتیجه افزایش دوره نقاهت خواهد شد.

2.     چه مدت پس از ایمپلنت، می‌توان به رژیم غذایی عادی بازگشت؟ با وجود این که تعیین دقیق این زمان تنها پس از معاینه توسط پزشک امکان پذیر است، اما یک یا دو هفته پس از جراحی، می‌توان به رژیم غذایی عادی بازگشت.

3.     چگونه از کاهش وزن در دوران نقاهت ایمپلنت جلوگیری کنیم؟ مصرف غذاهای پروتئین‌دار، مصرف کالری کافی و خوردن وعده‌های غذایی مکرر اما کوچک، از کاهش وزن ناخواسته شما در این دوران جلوگیری خواهد‌کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
کلینیک تخصصی دندانپزشکی دردیس

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
Call Now Button