انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی ازجراحی های متداول ورایج این اواخر شده است. با خراب شدن، شکسته شدن ویا صدمه دیدن دندان از ظاهر زیبای دهان کاسته می شود. این علائم ونشانه ها  باعث شده که فرد در پی یافتن راه حلی برای رفع این مشکل شده است.

ایمپلنت دندان نوعی دندان مصنوعی درعوض دندان ازبین رفته خود فرد بشمار می آید که این ایمپلنت  دندان یا دائمی یا موقتی است. قبل از انجام ایمپلنت در دهان ابتدا آزمایش هایی برای جلوگیری از خونریزی دهانی در حین جراحی انجام می گیرد تا بدانند چه نوع دندانی،  چه شکلی ودر کدام جایگاه باید قرارگرفته شود.

انواع ایمپلنت دندان
انواع ایمپلنت دندان

فهرست

معرفی انواع ایمپلنت دندان

1.ایمپلنت اندوستال

هنگامی که یک ایمپلنت دندان را تجسم می کنید، به احتمال زیاد به چیزی فکر می کنید که ایمپلنت اندوستئال نامیده می شود. ایمپلنت های اندوستال رایج ترین ایمپلنت های مورد استفاده هستند. آنها به شکل پیچ هستند و برای ثابت کردن مطمئن در استخوان فک شما قرار می گیرند. آنها زمانی استفاده می شوند که فک شما پهن و متراکم باشد.

2.ایمپلنت ساب پریوستئال

اگر استخوان فک کم عمقی دارید، دندانپزشک شما ایمپلنت ساب پریوستال را توصیه می کند. این بدان معناست که ایمپلنت دندانی شما در زیر لثه اما بالای استخوان فک قرار می گیرد. هنگامی که لثه های شما پس از جراحی بهبود یابد، ایمپلنت شما ایمن و به اندازه ایمپلنت اندوستئال ماندگار خواهد شد.

ایمپلنت های دندانی استاندارد

ایمپلنت های دندانی را می توان برای تعویض دندان تک یا چند دندان استفاده کرد. برای جایگزینی تک دندان از یک ایمپلنت استفاده می شود که از یک دندان مصنوعی پشتیبانی می کند. اگر بیش از یک دندان دارید که نیاز به تعویض دارد، به ایمپلنت های اضافی یا ایمپلنت های بزرگتر برای حمایت از دندان های جایگزین نیاز خواهید داشت. اگر فاصله کمی بین دندان های خود دارید، نگران نباشید. ایمپلنت های مینی یا میکرو از پیچ های کوچکتر برای جایگزینی دندان استفاده می کنند.

اگر لبخندتان به دلیل از دست دادن، شکستگی، کج بودن، لکه دار شدن یا ناسالم بودن دندان شما را از بین می برد، می توانید کل دهان خود را با ایمپلنت دندان جایگزین کنید. برخی از بیماران جایگزین فک بالایی دندان، فک پایین یا کل دهان را انتخاب می کنند. اگر به دنبال ترمیم اساسی هستید، برای بهترین مشاوره با دندانپزشک خود مشورت کنید.

پل ثابت

هنگامی که چندین دندان از دست رفته باشد، ممکن است نیاز به بریج کاری باشد. بریج های ثابت مانند بریج های استاندارد به تکیه گاه دندان های باقی مانده شما متکی نیستند. ایمپلنت های دندانی وظیفه پشتیبانی از پل را بر عهده دارند.

دندان مصنوعی

این روزها، پروتزهای مصنوعی را می توان با ایمپلنت پشتیبانی کرد تا ترمیم دائمی و مطمئن تری ارائه دهد. پروتزهای متکی به ایمپلنت از اتصالات مخصوص برای کاهش حرکت استفاده می کنند.

هنگامی که پروتزهای متکی به ایمپلنت را انتخاب می کنید، نیازی به برداشتن و تمیز کردن دندان مصنوعی یا نگرانی در مورد گم شدن، افتادن یا شکستن آنها نیست. پروتزهای ایمپلنت ایمن، راحت، طبیعی هستند و مانند پروتزهای سنتی نیستند که گاهی اوقات باعث تحریک لثه یا آسیب لثه و استخوان شوند. پروتزهای مصنوعی را می توان به گونه ای ساخت که شباهت زیادی به لبخند اصلی شما داشته باشد یا برای بهبود لبخند شما طراحی شود.

اگر استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت در فک خود داشته باشید، کاندیدای پروتزهای متکی به ایمپلنت خواهید بود.

ایمپلنت های دندانی موقت

اگر قبل از چسباندن ایمپلنت دائمی دندان، دهان، لثه و استخوان شما برای بهبودی نیاز به زمان دارند، می توان از ایمپلنت موقت استفاده کرد. ایمپلنت موقت می تواند اعتماد به نفس شما را بازگرداند، در حالی که دهان شما در حال بهبود است. ایمپلنت های دندانی موقت برای اورژانس های دندانی و از دست دادن دندان ها در هنگام ضربه ایده آل هستند.

بیشتر بخوانید : علائم پس زدن ایمپلنت دندان

چرا از ایمپلنت دندان استفاده کنیم؟

هنگامی که دندان های از دست رفته، شکسته یا آسیب دیده دارید، می تواند ضربه بزرگی به اعتماد به نفس شما وارد کند.

همچنین دندان های آسیب دیده ممکن است سلامت کلی شما را به خطر بیندازد و به دندان های باقی مانده آسیب برساند. ایمپلنت دندان می تواند لبخند و اعتماد به نفس را به شما بازگرداند و سلامت دهان و دندان شما را در بهترین حالت حفظ کند.

در صورتی که دندان های شما کامل نباشد، شما در معرض خطر از دست دادن فرم صورت و عضلات آن هستید. این می تواند گفتار شماو توانایی جویدن شما را نیزتحت تاثیر قرار دهد. و همچنین باعث شود که دندان های باقی مانده شما نامرتب شوند.

اگر به دلیل بیماری لثه دندان از دست دادید، سریعا برای درمان خود به دندانپزشک مراجعه کنید.دندان های از دست رفته در اثر ضربه باید فوراً رسیدگی شود قبل از آنکه مشکلات بیشتری را به وجود بیاورند.

انواع برند ایمپلنت دندان
انواع برند ایمپلنت دندان

انواع  برند ایمپلنت دندان

1.     انواع ایمپلنت دندان کره ا ی

کشور کره توانسته است برندهای بسیار باکیفیتی را با قیمت مناسب تولید کند که برند اوستم  (Osstem) یکی از معروف ترین برندهای این کشور است.از دیگرانواع برندهای این کشورمی توان به موارد زیر اشاره کرد:

•       دنتیوم (Dentium)

•       مگاژن (Megagen)

•       دی او (DIO)

2.     انواع ایمپلنت آمریکایی

آمریکا یکی دیگر از کشورهای فعال در زمینه ساخت ایمپلنت است که توانسته برند های معتبری را به کشورهای دیگر صادر کند .

برند های آمریکایی به سرعت در مجاورت دندان مصنوعی و تاج دندان بهبود می یابند. انواع برند های ایمپلنت آمریکایی شامل موارد زیر است:

•       زیمر بیومت(Zimmer Biomet)

•       اینترالاک (Intralock)

•       بایوهورایزونز (Biohorizons)

•       نوبل بیوکر (Nobel biocer)

•       تری ای

•       Biocen max2.5

3.     انواع ایمپلنت های آلمانی

آلمان نیز یکی از کشورهایی است که توانسته در ساخت ایمپلنت های معتبر و باکیفیت فعالیت کند.

ایمپلنت های آلمانی برای استخوان های سخت و یا نرم،ایمپلنت فوری و شکاف های بسیار نازک مناسب است.موارد زیر تعدادی از برند های ایمپلنت معروف در کشور آلمان است.

•       ایمپلنت مدنتیکا (Medintika)

•       ایمپلنت بگو (Bego)

•       DRS

ایمپلنت ایرانی

در سالهای قبل کشورایران قادر به تولید ایمپلنت به صورت مستقل نبود و برای ساخت ایمپلنت اقدام به مونتاژ قطعات خارجی می کرد.اما در حال حاضردر کشورمان شاهد ساخت برند های معتبری از ایمپلنت هستیم، هرچند هنوز به طور کامل قطعات ایمپلنت در ایران  ساخته نمی شود.

بهترین برند ایمپلنت دندان

درست است که کاشت ایمپلنت دندان بهترین روش برای جایگزینی دندان های از بین رفته است اما برای انتخاب بهترین برند ایمپلنت دندان بایستی به موارد زیر توجه نماییم:

1.     ایمپلنت باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد و دارای استقامت بالایی باشد.

2.     زمان جوش خوردن آن با استخوان فک،کوتاه باشد.

3.     برند آن مرغوب باشد به دلیل اینکه یک برند نامرغوب باعث بروز یکسری عوارض جانبی خواهد شد.

برای اینکه از مرغوب بودن برند ایمپلنت مطمئن شوید بایستی در انتخاب دندانپزشک خود بسیار دقت کنید.یک دندانپزشک کاربلد و با تجربه هیچوقت برای بیماران خود از برند های نامرغوب استفاده نمی کند.

بهترین برند ایمپلنت دندان
بهترین برند ایمپلنت دندان

عوارض استفاده از ایمپلنت های نامرغوب:

  • آسیب رساندن به عصب
  • به وجود آمدن عفونت
  • از بین رفتن استخوان فک
  • مشکلات جویدن غذا
  • به وجود آمدن درد و ناراحتی
  •    شکستن ایمپلنت دندان     

انواع روشهای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان انواع مختلفی دارد که بستگی به استخوان فک فرد دارد، خود بیماردر نوع ومارک انتخاب دندان(ایمپلنت) آزاد است.

پیوند استخوان برای ایمپلنت های دندانی: در این روش باید بهترین وباکیفیت ترین استخوان فک فرد برای نصب ریشه تیتانیوم انتخاب شود؛ اما با نبود یکی از دوعامل مجبور به پیوند استخوان مناسب برای ایمپلنت دندان می شوند. مدت درمان این نوع ایمپلنت 3 تا6 ماه است که بیمار به ایمپلنت دندان روی می آورد،این ایمپلنت به دوشکل است 1- پیوند بوسیله استخوان طبیعی که دندانپزشک با قطع ازاستخوان  فک پایینی یا بالایی بیمار از آن استفاده می نمایید .2- در این روش وقتی که دندانپزشک به استخوان بزرگتری نیاز داشته باشد از استخوان کشاله ران استفاده می نماید.

کاشت دندان های سنتی و پردازش استخوان فک: در این روش دندانپزشک دندان را می کشد، سپس برای ایمپلنت این دندان نیاز به 3 ماه درمان دارد.مرحله دوم کاشت ریشه تیتانیوم در استخوان فک است که بمنظورحفظ دندان یا دندان های کاشته شده است مدت درمان این نوع ایمپلنت 3  تا 6 ماه است. این نوع ایمپلنت نیاز به شسته شو و تمیز نگه داشتن دندان دارد.

ایمپلنت دندان سریع: این روش زمانی استفاده می شود که دندان بیمار کوچکتر از اندازه طبیعی دندان های ایمپلنت است. در این حالت، دندان را می توان به دندان اصلی در ناحیه دندان کنده شده جوش دادو آن رادائمی کرد. این نوع ایمپلنت همانند شکل وفرم دندان واقعی است  ونیازی به تمیز کردن آن نیست وخود فرد می تواند آن را قرار دهد .

مزایای ایمپلنت دندان

  • باعث زیباشدن صورت فرد
  • در صورت شکستن دندان ایمپلنت می توان مجدد کاشت.
  • خوب ونیکوصحبت کردن
  • آرامش داشتن
  • جویدن آسان غذاها
  • بالا رفتن اعتماد بنفس
  • بهداشت خوب دهان ودندان
  • فروتنی ووقاردر یک فرد

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
dordis

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه
Call Now Button