علائم پس زدن ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک روش کاشت دندان برای زمانی است که فرد دندان دائمی خود را از دست داده و تمایل دارد هم از جنبه زیبایی و هم از جنبه درمانی یک دندان جایگزین داشته باشد. به طور کلی ایمپلنت از سه بخش فیکسچر ، اباتمنت و تاج دندان مصنوعی تشکیل شده است. پایه ایمپلنت که در داخل استخوان فک قرار می گیرد با نام فیکسچر شناخته می شود. اباتمنت تاج دندان مصنوعی را به ایمپلنت متصل کرده و به مانند پیچ می باشد. تاج دندان که در لابراتوار ساخته می شود عموما از جنس سرامیک بوده و پس از جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک روی آن قرار گرفته می شود. شکست ایمپلنت دندان و پس زدن آن عارضه شایعی نیست و طبق آمار تنها ۲ درصد از بیمارانی که ایمپلنت را دریافت کرده اند شکست می خورند. موارد بسیاری در شکست و یا موفقیت ایمپلنت دخیل هستند و رعایت مواردی که پزشک به شما توصیه می کند می تواند میزان پس زدن ایمپلنت را کاهش دهد. ما در این مقاله قصد داریم به علائم پس زدن ایمپلنت دندان بپردازیم اگر شما هم ایمپلنت انجام داده اید لازم است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

قبل از فرآیند ایمپلنت لازم است میزان سلامت و توانایی فک و لثه بیمار بررسی شود. وجود بیماری های لثه از شایعترین دلایل پس زدن ایمپلنت می باشد. بیماری های لثه سبب گسترش عفونت باکتریایی در اطراف ایمپلنت و یا آبسه لثه پس از ایمپلنت می شوند. افرادی که سیگار مصرف می کنند به دلیل وجود نیکوتین در خون و تاثیر آن در کاهش روند ترمیم و بهبودی بعد از ایمپلنت معمولا با شکست مواجه شده و علائم پس زدن ایمپلنت را تجربه می کنند.

فهرست

چرا ایمپلنت دندان شکست می خورد؟

پس از تکمیل فرآیند ایمپلنت شما به ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارید تا به بهبودی کامل برسید. در طی این مدت درد یا تورم در محل جراحی امری طبیعی بوده و به مرور برطرف می شود. پس زدن ایمپلنت در کوتاه مدت می تواند از اصلی ترین دلایل شکست ایمپلنت باشد. معمولا به دلیل پس زدن ایمپلنت و شناسایی آن به عنوان جسم خارجی توسط بدن واکنش های آلرژیک رخ می دهد. پس زدن ایمپلنت هایی که مدت زیادی از بهبود آن ها گذشته است می تواند بعد از تکمیل فرایند اسئواینتگریشن به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان  و یا وارد کردن فشار زیاد به پایه ایمپلنت ایجاد می شود. همانگونه که خاطر نشان شد سیگار کشیدن نیز از عوامل خطر یا همان ریسک فاکتورهای پس زدن ایمپلنت به حساب می آید.

علائم پس زدن ایمپلنت دندان می تواند توسط خود فرد و یا با معاینات پزشکی تشخیص داده شود. اگر پیچ ایمپلنت شل شده باشد تنها تعویض آن و محکم کردن پیچ آن می تواند مشکل بیمار را حل کند.

اما در موارد  پیچیده تر و در صورتی که علت پس زدن ایمپلنت کم تراکمی استخوان فک باشد جراح عمل پیوند استخوان بدون برداشتن  پایه ایمپلنت را توصیه می کند  . در مواردی که تحلیل لثه سبب پس زدن  ایمپلنت شده است مشکل بیمار با پیوند بافت لثه حل خواهد شد و ایمپلنت شکست نمی خورد.

دلایل پس زدن ایمپلنت دندان

آبسه لثه بعد از ایمپلنت

احساس درد در ناحیه ایمپلنت و بروز تورم و سوزش در لثه می تواند از علائم آبسه دندان بعد از ایمپلنت باشد. معمولا با عکس رادیولوژی علت آبسه لثه تشخیص داده می شود. اگر در تصویر تحلیل لثه تشخیص داده شود احتمال گسترش عفونت تا استخوان فک وجود دارد و در این شرایط ایمپلنت پس زده می شود.

شکستن تاج ایمپلنت

اگر به دلیل ترک خوردن یا شکستن بخشی از تاج دندان یا اباتمنت تاج دندان مصنوعی شل شود می توان با تعویض اباتمنت و تاج دندان مشکل را برطرف کرد اما اگر بیمار دیر به کلینیک مراجعه کند و آن را جدی نگیرد با شکست ایمپلنت مواجه خواهیم شد.

پس زدن پایه ایمپلنت

پس زدن پایه ایمپلنت یکی از چالش های عمل جراحی ایمپلنت دندان می باشد و مدت است طی مدت کوتاهی بعد از کاشت یا طی سال ها بعد اتفاق بیفتند. پس زدن پایه ایمپلنت می تواند طی 3 الی 4 ماه اول مشاهده شود. اگر دردی داشته باشید که بعد از یک هفته با هیچ گونه مسکن آرام نشود احتمال وجود پس زدن ایمپلنت وجود دارد.

جابجایی‌های میکرو در پایه ایمپلنت

 این عارضه زمانی رخ می دهد که پایه ایمپلنت  در جای خود به درستی پایدار نشده باشد. این جابجایی یکی از دلایل شکست ایمپلنت می باشد. عموما جراح تا زمانی که پایه ایمپلنت به استخوان فک جوش نخورده باشد تاج دندان را روی آن سوار نمی کند. اما اگر به هر دلیلی این روش به صورت فوری انجام گرفته باشد ممکن است نتیجه ایمپلنت با شکست مواجه شود.

تراکم ناکافی استخوان فک

از دیگر دلایل پس زدن ایمپلنت دندان تراکم ناکافی استخوان فک می باشد.

در صورتی که بدون توجه به توانایی استخوان فک اقدام به کاشت ایمپلنت صورت گیرد پایه ایمپلنت به استخوان فک جوش نمی خورد و در نهایت ایمپلنت پس زده می شود

واکنش های آلرژیک بعد از کاشت پایه ایمپلنت

آلرژی یکی دیگر از علائم پس زدن ایمپلنت بوده که در افرادی که به آلیاژ تیتانیوم آلرژی دارند

ممکن است با شکست ایمپلنت مواجه شویم. اگر پس از کاشت ایمپلنت با علائمی مانند تورم ، از دست دادن حس چشایی  و حتی احساس خارش در ناحیه زبان و لثه مواجه شدید باید حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر واکنش آلرژیک وجود داشته باشد جراح باید بلافاصله ایمپلنت را خارج کرده و پس از بهبود بیمار می توان از ایمپلنت با پایه سرامیکی استفاده کرد.

فیلم جراحی ایمپلنت دندان

علائم پس زدن ایمپلنت چیست؟

اگر بدن پایه ایمپلنت را به عنوان یک جسم خارجی در نظر بگیرد ممکن است علائمی مانند تب، درد در ناحیه ایمپلنت و تورم را تجربه کنید. در صورتی که نواحی سینوس آسیب ببیند علائمی مشابه پس زدن ایمپلنت مشاهده خواهید کرد که شامل تب و لرز و تورم می باشد. هم چنین بیمار درد بسیار شدیدی احساس خواهد کرد. آسیب دیدن نواحی اطراف ایمپلنت می تواند سبب لق شدن پایه و پس زدن ایمپلنت دندان شود.

دیگر علائم پس زدن ایمپلنت شامل موارد زیر می شود:

  • مشکل در جویدن
  • التهاب لثه
  • تحلیل لثه
  • تورم شدید
  • شل شدن پایه ایمپلنت
  • درد و ناراحتی بسیار زیاد

کلام آخر

اگر پس زدن ایمپلنت دندان به دلیل واکنش آلرژیک باشد لازم است پایه ایمپلنت تعویض شود و لازم است تا مدت طولانی بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و از کشیدن سیگار خودداری کنید. برای جایگزین کردن آن می توان از ایمپلنت با پایه سرامیکی استفاده کرد و در آخرین گزینه از دندان مصنوعی متحرک استفاده نمود. فراموش نکنید که در بسیاری موارد می توان با مراجعه به بهترین کلینیک دندانپزشکی در تهران از عوارض پس زدن ایمپلنت در امان باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
dordis

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
Call Now Button