پروتز متحرک

از جمله چالش های امروز بشری، درمان دندان های عفونت کرده، خراب شده و یا کشیده شده است. با این مشکلات علاوه بر ایجاد مشکل در خوردن و آشامیدن، در ظاهر و زیبایی دهان و دندان، مشکلاتی ایجاد می شود. همین امر سببب کاهش اعتماد به نفس در افراد می شود. پروتز دندان یکی از راه هایی است که می تواند در برطرف کردن این مشکلات، موثر باشد. پروتز به هر جسمی که به طور مصنوعی ساخته می شود و جایگزین عضو از دست رفته بدن می شود گفته می شود.در زمینه جایگزینی دندانهای از دست رفته از سه نوع پروتز استفاده می کنیم که شامل پروتز های متحرک ، ثابت ، ایمپلنت می باشد.این پروتزهای انواعی دارند که ماغ در اینجا به بررسی پروتز متحرک می پردازیم.

پروتز دندان متحرک

فهرست

پروتز متحرک چیست؟

اینکه دندان ها تحت چه شرایطی از دست رفته اند مهم است، به همین دلیل همیشه نمی توان از  پروتز ثابت برای فرد استفاده کرد. در این صورتع است که باید ابز پروتزهای متحرک استفاده شود. این پروتزها هم می توانند برای جزئی از کل دندان ها به کار روند. این پروتزها امکان جابه جایی دارند و حتی می توان آن ها را از دهان خارج کرد. نام این نوع پروتز اشاره به این دارد که امکان جابجایی و در آوردن و گذاشتن دندان وجود دارد. در واقع می توان پروتز متحرک را از دهان خارج کرد. مثال واضح آن دست دندان های معمولی یا همان دندان مصنوعی است که در افراد مسن اغلب استفاده می گردد.

پروتز متحرک شامل چه قسمت هایی است؟

این پروتز شامل قسمت های زیر است :

  • پروتز پارسیل
  • پروتز کامل (دندان مصنوعی )

پروتز پارسیل

این پروتز شامل چندین دندان جایگزین متصل به یک پایه پلاستیک به رنگ لثه است که توسط اسکلت فلزی بهم متصل شده اند پروتز پارسیل با گیره های فلزی به دندانهای طبیعی شما متصل می شود که این اتصال تقریباً دیده نمی شود ممکن است برای تطابق بهتر یک پروتز پارسیل با دندانهای طبیعی لازم باشد که آنها روکش شود . در چند هفته اول پروتز پارسیل جدید شما ممکن است حجیم و ناراحت به نظر آید ولی دهان به آن عادت کرده و آن را قبول می کند قرار دادن و برداشتن پروتز مقداری تمرین می خواهد که در صورت رعایت دستورات براحتی در جای خود قرار می گیرد.

هرگز با گاز گرفتن پروتز آن را با فشار سر جای خود نرانید این کار باعث خم شدن و یا شکستن پروتز می شود.اگر پروتز فشار زیادی به ناحیه خاص وارد کند ممکن است که در آن ناحیه زخم بوجود آید دندانپزشک پروتز شما را تنظیم می کند تا راحتتر تطابق یابد.معمولاً قبل از خواب آنرا از دهان درآورده و صبح دوباره آنرا استفاده کنید. بهتر است که غذا خوردن را با قطعات کوچکتر و نرم شروع کنید و با هر دو طرف دهان بجوید تا فشار یکنواختی روی پروتز وارد شود . اگر در تلفظ بعضی از کلمات و صحبت کردن مشکل دارید بهتر است با صدای بلند تمرین کنید تا با مرور زمان به ان عادت کنید .

پروتز کامل (دست دندان)

پروتز کامل براساس زمان گذاشتن در دهان به ٢ نوع معمولی و فوری تقسیم می شود .پروتز فوری بلافاصله بعد از کشیدن دندانهای باقی مانده در دهان گذاشته می شود که در این صورت دندانپزشک قبلاً قالبهای فکین بیمار را تهیه کرده و ندازه گیری های لازم را انجام داده است .
پروتز کامل معمولی بعد از بهبودی بافتها که حداقل ۶ تا ٨ هفته به طول می انجامد ساخته می شود .

پروتز دندان اوردنچر

ازب دیگر دسته های پروتز دندان متحرک، پروتز اوردنچر می باشد. این پروتز ترکیبی از یک دست دندان کامل به همراه پایه های ایمپلنت است. در این نوع پروتز متحرک، دو یا چند پایه ایمپلنت درون لثه ایجاد می شود تا فرد بتواند احساس راحت تری داشته باشد و این دست از دندان ها ثابت و محکم در دهان قرار گبرند.

چگونگی انجام پروتز متحرک

برای قرار دادن پروتز متحرک دندان باید این نکته را در نظر داشته باشدید که از زمان معاینه تا قبرار گرفتن این پروتزها درون دهان، چند هفته ای طول می کشد. برای بررسی وضعیت دهان و دندان چند جلسه معاینه برای وضعیت دندان و لثه ها انجام می شود و در ان متخصص به مراجعه کننده در خصوص مراقبت های قبل و بعد و نحوه انجام آن توضیح می دهد. مراحل قرار دادن پروتز دندان متحرک به شرح زیر است :

نحوه انجام قرار دادن پروتز متحرک
  • باید ابتدا معاینه اولیه انجام گیرد و شرایط فک بالا و پایین مورد ارزیابی قرار گیرد. وضعیت فک ها و نحوه قرار گیری آن ها رویب یکدیگر، فاصله بین فک ها از جمله مواردی است که مورد بررسی قرار می گیرند.
  • پس از اینکه معاینات به صورت کامل انجام شد، مرحله قالب گیری آغاز می گردد. جهت قالب گیری از مواد خاصی استفاده می شود که جنس آن ها از موم بوده و قابلیت انعطاف پذیری و شکل پذیری دارند.
  • پروتزهای دندانی با توجه به نیاز به صورت دست کامل یا پارسیل، ساخته می شود و آماده جایگذاری و نصب می گردد.
  • بعد از نصب دندان در مراجعات بعدی تنظیمات مربوط به راحتی و آسایش فرد انجام می شود.

مشکلات پروتز دندان متحرک

پروتزهای دندان متحرک عوارض خطرناک و غیر قابل جبرانی را ببه همراه ندارند اما می توانند سبب بروز یک سری مشکلات در کوتاه مدت شوند. این مشکلات در اوایل استفاده از این پروتزها به وجود می آید و شامل موارد زیر است :

  • فرد به دلیل وجود جسم خارجی در دهان و به دلیل عدم عادت به آن ها احساس ناخوشانیندی می کند.
  • فرد به دلیل قرارب گیری پروتز و پوشش آن در دهان، هنگام صحبت کردن و حس چشایی دچار مشکل می شود.
  • به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ، فرد دچار عفونت های سطحی می شود.
  • فرم لثه در طول زمان دچار تغییر می شوند و ممکن دندان ها شل شوند. ببنابراین باید در مراجعات بعدی باید نسبت به تعویض ان ها اقدام نمود.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]
کلینیک تخصصی دندانپزشکی دردیس

1 thoughts on “پروتز متحرک

  1. علیرضا - آگوست 29, 2018 در 10:45 ق.ظ

    پروتز متحرک موندگار تره یا پروتز ثابت؟ هزینتون چقدره؟

    پاسخ

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
Call Now Button