مراحل روکش دندان

مراحل روکش دندان یک روش ترمیمی است که با استفاده از لایه‌ای از مواد مصنوعی یا سرامیک بر روی دندان‌ها، شکل و زیبایی بیشتری به آن‌ها می‌بخشد. این روش می‌تواند به ترمیم دندان‌های آسیب دیده، تغییر رنگ و شکل دندان‌ها و حتی اصلاح نامناسبی‌های توالی دندان‌ها کمک کند. در این مقاله به بررسی مراحل روکش دندان خواهیم پرداخت.

مراحل روکش دندان

فهرست

مراحل روکش دندان

مراحل روکش دندان عموماً شامل مراحل زیر است :

  1. مشاوره و بررسی

    در این مرحله، دندانپزشک شما به صورت دقیق و تخصصی دندان‌های شما را بررسی کرده و نیازها و انتظارات شما را بررسی می‌کند. او ممکن است از ابزارهای تصویربرداری مانند اشعه‌ی X-ray یا سی‌تی اسکن استفاده کند تا وضعیت داخلی دندان‌ها را بررسی کند.

  2. آماده سازی دندان

    در این مرحله، دندانپزشک شما ممکن است قسمتی از سطح دندان‌ها را برداشت کند تا فضای کافی برای قرارگیری روکش فراهم شود. این ممکن است شامل برداشت لایه‌ی نازکی از لبه‌ها و سطح دندان‌ها باشد.

  3. گرفتن اندازه

    در این مرحله، دندانپزشک اندازه‌گیری دقیق از دندان‌ها می‌کند تا بتواند روکش سفارشی‌سازی شده‌ای را برای شما تهیه کند. این ممکن است با استفاده از کپسول‌های سیلیکونی یا اسکنرهای دیجیتالی صورت بگیرد.

  4. تست رنگ

    اگر روکش سرامیکی استفاده می‌شود، در این مرحله رنگ دقیق دندان‌ها تعیین می‌شود تا روکش به طور دقیقی با رنگ دندان‌های طبیعی شما هماهنگ شود.

  5. نصب روکش

    در نهایت، روکش سفارشی‌سازی شده بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. این روپس از تهیه شدن روکش، دندانپزشک آن را با استفاده از چسب یا ماده چسبنده دندانی روی سطح دندان چسبانده و مطمئن می‌شود که سازگاری و تناسب مناسبی با دندان‌های اطراف دارد. سپس با استفاده از نور خاصی مانند لامپ UV، چسب را سخت می‌کند تا روکش به شکل دقیقی بر روی دندان‌ها نگهداری شود.

لازم به ذکر است که پس از نصب روکش، دندانپزشک شما شاید بخواهد تنظیمات نهایی را انجام دهد، مانند ترمیم‌های کوچکی در نواحی لبه‌ها و شکل‌دهی نهایی روکش برای بهبود تطابق و زیبایی نهایی.

هنگامی که یک دندان کشیده می شود فضای خالی بین آن ایجاد می گردد . برای رفع این مشکل از بلیچینگ دندان استفاده می کنند . جالب است بدانید که بلیچینگ دندان همان روکش دندان می باشد. در این روش فضای بین 2 دندان کامل تراش داده می شود و یک روکش که از سه دندان مصنوعی تشکیل شده بین آن قرار می گیرد .

کاربرد روکش دندان

  • دندان هایی که پرکردگی وسیع دارند .
  • دندان هایی که تاج آنها دچار آسیب و شکستگی شده است .
  • در ترمیم های زیبایی برای برطرف کردن بدرنگی و بدشکلی دندان ها .
  • برای درمان ترک دندان .
  • برای ترمیم سطح جونده دندان .
  • دندان هایی که عصب کشی شده اند .

مراحل روکش دندان چقدر طول می کشد؟

مدت زمان مورد نیاز برای انجام روکش دندان ممکن است بستگی به عوامل مختلفی داشته باشد، از جمله تعداد دندان‌هایی که نیاز به روکش دارند، نوع روکش مورد استفاده، وضعیت دندان‌ها و زمانی که برای هر مرحله در نظر گرفته می‌شود. با این حال، می توان میانگین زمانی را برآورد کرد.

عموماً، این فرایند ممکن است برای هر دندان تا یک-دو هفته طول بکشد. در برخی موارد، اگر نیاز به پیش‌درمان داشته باشید (مانند درمان عفونت یا ترمیم دندان قدیمی)، ممکن است زمان بیشتری برای تکمیل فرآیند لازم باشد.

همچنین، در بعضی موارد ممکن است مراحل روکش دندان به صورت متوالی انجام شود و زمان بین جلسات ممکن است برای تهیه روکش سفارشی‌سازی شده در آزمایشگاه نیاز باشد.

بهترین راه برای تعیین مدت زمان دقیق مراحل روکش دندان، مشاوره با دندانپزشک شماست. او می تواند بر اساس وضعیت شما و برنامه درمانی خود، یک برنامه زمانبندی مناسب برای شما تعیین کند.

چه مدت زمانی لازم است تا روکش دندان نصب شود؟

مدت زمان مورد نیاز برای نصب روکش دندان ممکن است بین چند روز تا چند هفته متغیر باشد و این امر بستگی به عوامل مختلفی دارد از جمله :

نوع روکش

نوع روکش دندانی که انتخاب می‌کنید، می‌تواند تأثیر زیادی بر روی مدت زمان نصب داشته باشد. برخی روکش‌ها نیاز به ساخت سفارشی دارند که ممکن است زمان بیشتری را از شما بگیرد، در حالی که روکش‌های آماده معمولاً به طور سریع‌تر نصب می‌شوند.

تعداد دندان‌هایی که نیاز به روکش دارند

اگر تعداد دندان‌هایی که نیاز به روکش دارند بیشتر باشد، زمان بیشتری برای تهیه روکش‌ها و نصب آنها لازم است.

درمان های قبلی دندان

در صورتی که قبلاً درمان‌های دیگری روی دندانها انجام شده باشد و نیاز به تعدیل و تهیه محلول‌های میانی قبل از نصب روکش وجود داشته باشد، زمان بیشتری ممکن است لازم باشد.

تعداد جلسات

تعداد جلسات مورد نیاز برای نصب روکش نیز می‌تواند به مدت زمان کلی تأثیر بگذارد. ممکن است نیاز به جلسات اولیه برای مشاوره، تعیین رنگ و اندازه‌گیری دندانها و سپس جلسات نهایی برای نصب روکش و تنظیمات نهایی باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 2.4]
کلینیک تخصصی دندانپزشکی دردیس

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه
Call Now Button