رابردم اندو

رابردم به معنی سد لاستیک می باشد. نوعی وسیله برای جداسازی و ایزولاسیون محیط عمل که در کارهای مختلف دندان‌پزشکی نظیر اندودونتیکس، ترمیمی، کودکان و پریو رابردم اندو می باشد، که از آن استفاده می کنند. عملکرد رابردم در این می باشد که از آسپیره یا بلعیده ‌شدن اتفاقی وسایل کوچک، مواد یا محلول‌های شستشو دهنده جلوگیری به عمل می آورد. هدف رابردم اندو محافظت از فرد در برابر صدمات حاصل از وسایل چرخشی یا دستی در مطب یا دندانپزشکی زیبایی مجهزمی باشد. رابردم باعث ایجاد محیط خشک، تمیز و دید بهتری برای دندان‌ پزشک می شود و از انتشار و گسترش انواع عفونت ها جلوگیری به عمل می آورد. رابردم وسیله ای مناسبی در اندو می باشد.

رابردم اندو

علت استفاده نکردن از رابردم اندو

دندان پزشک بر این عقیده است که استفاده از رابردم اندو وقت گیر و زمان بر می باشد. زیرا که تهیه رابردم همراه با رادیوگرافی مشکل می باشد. فرد در استفاده از آن احساس خوشایندی ندارد. ضمن اینکه با قرار دادن رابردم اندو یک تزریق اضافی در لثه فرد انجام می شود. تحقیقات نشان داده است که علت استفاده نکردن از آن در کلینیک  دندانپزشکی یا دندانپزشکی زیبایی  در این می باشد که دندان پزشکان عادت به کاربرد آن ندارند. اما باید ذکر کرد که استفاده از رابردم اندو در دندان از طعم ناخوشایند محلول شستشو دهنده بسیار مناسب تر می باشد. برخی از بررسی ها این را ثابت کرده اند که عدم استفاده نکردن از رابردم اندو از استانداردهای کیفی لازم جهت اندودونتیک پیروی نمی کنند.

امروزه استفاده از رابردم اندو در مطب یا کلینیک مجهز اقدامی ساده می باشد که نیازی به برش نیست و با پانچ کردن لاستیک آن، روی دندان ثابت می شود. این پروسه به کلامپ نیز نیاز ندارد.

رابردم اندو برای افرادی که عمل رینوپلاستی کرده اند، مشکل تنفسی در حین انجام کار ایجاد می کند. اما وسیله ای مناسب برای جلوگیری از نشت خون و بزاق در حین انجام کار دندانپزشک می باشد. رابردم اندو مزایای زیادی دارد، اما افرادی که دارای مشکلات تنفسی دارند، نباید در حین درمان از آن استفاده نمایند.
یکی از مزایای رابردم اندو انعطاف پذیری آن می باشد که به راحتی در قالب دندان ها جای می گیرد و از نفوذ خون به حلق جلوگیری به عمل می آورد.

لمینیت دندان

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
کلینیک تخصصی دندانپزشکی دردیس