جراحی دندان عقل

در بعضی شرایط خاص کشیدن دندان ها ضروری است. در بسیاری از موارد دندان های عقل و یا آسیاب سوم فضای کافی در فک برای روییدن در محیط دهان در اختیار ندارند و به صورت نهفته یا نیمه نهفته باقی می مانند و یا به صورت کج و خارج از قوس دندانی می رویند.

جراحی دندان عقل

دندان های عقل نهفته ممکن است تورم و درد ایجاد کنند و علاوه بر این ممکن است باعث ایجاد صدمات غیر قابل برگشت به دندان ها، استخوان و لثه اطراف خود شوند و یا کیست و تومورهایی ایجاد کنند که قسمت عمده ای از فک را نابود کند. خارج کردن این دندان ها نه تنها ضرری ندارد بلکه شدیداً توصیه می شود. دندان های عقل برای رژیم غذایی مدرن نسل بشر بی فایده هستند و با تکامل انسان به تدریج حذف می شوند و در آینده انسان ها بدون دندان آسیاب سوم به دنیا خواهند آمد.
البته تنها دندان های عقل نیستند که ممکن است دچار نهفتگی شوند بلکه این اتفاق ممکن است برای تمام دندان ها روی دهد. این دندان های نهفته باید توسط دندان پزشک متخصص از فک خارج شوند. در کلینیک ما این عمل توسط پزشکان متخصص بسیار مجرب انجام می شود و درد و تورم و صدمات حین عمل به استخوان فک به حداقل می رسد. در موارد دیگر، اگر ترمیم یک دندان بسیار پوسیده و یا شکسته و ترک خورده امکان پذیر نباشد و یا اگر درمان ریشه ی یک دندان عفونی دچار شکست شده باشد و عملی و منطقی به نظر نرسد باید دندان را خارج کرد. دندان های بسیار لق که به بیماری لثه دچار هستند یا دندان هایی که کج روییده اند و در جویدن نقشی ایفا نمی کنند نیز کاندید کشیده شدن هستند.

مراقبت های پس از جراحی دندان عقل

گاز استریل گذاشته شده بر روی ناحیه دندان کشیده را به حداقل نیم ساعت با فشار ملایم در دهان نگه دارید.
از ریختن آب دهان خودداری کنید و مک نزنید.
برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید، زیرا مکش ایجاد شده احتمال خونریزی را زیاد می کند.
از روز دوم، دهان را با آب نمک رقیق )یک لیوان آب ولرم و نصف قاشق چایخوری نمک( چند بار در روز به آرامی شستشو دهید.
شب اول ناحیه دندان کشیده شده را مسواک نزنید.
بدلیل وجود بی حسی گونه و زبان، ٣ تا ۴ ساعت پس از کشیدن مواظب باشید لب، گونه و زبان را گاز نگیرید.
از غذاها و مایعات نرم و خنک استفاده کنید.
روز اول دوش آب گرم نگیرید.
حتی الامکان تا ٢ روز سیگار نکشید.
در صورت عارض شدن درد از استامینوفن استفاده نمایید و از مصرف داروهای مسکن ضد التهابی مثل آسپرین و بروفن به علت اینکه خاصیت ضد انعقادی دارند خودداری نمایید.
مدت التیام زخم در افراد مختلف تفاوت دارد. بهبودی خود را با دیگران مقایسه نکنید.
در صورت ادامه خونریزی و بند نیامدن آن، سریعاً به دندانپزشک مراجعه فرمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
کلینیک تخصصی دندانپزشکی دردیس