ارتودنسی چه قدر طول می کشد؟

ارتودنسی چه قدر طول می کشد؟

بیشترین سوالی که بیماران از دندانپزشکان می پرسند این است که روند ارتودنسی دندان  چه مدت طول می کشد؟

در پاسخ به این افراد باید گفت که دوره درمان ارتودنسی در افراد متفاوت است و به عواملی همچون سن و میزان به هم ریختگی دندان ها بستگی دارد.

مدت زمان ارتودنسی دندان

عواملی که مدت زمان درمان ارتودنسی را تعیین می کنند

اولین عامل مهم و اثر گذار سن بیمار است. مناسب ترین سن برای انجام ارتودنسی سنین پایین است. پس اگر کودک شما مشکل به هم ریختگی دندان دارد، نسبت به آن بی توجه نباشید چراکه در این سنین نتایج بهتری حاصل می شود نسبت به سنین بالاتر و بزرگسالی.

رعایت بهداشت و همکاری بیمار با پزشک ومراقبت هایی که توسط فرد صورت می گیرد از عواملی است که در مدت زمان درمان ارتودنسی موثر است.

دیگر عامل بسیار مهم در طول کشیدن ارتودنسی، شدت به هم ریختگی دندان ها (مال اکولوژن) است. هرچه دندان به هم ریخته تر و نا مرتب تر باشد، مدت زمان لازم برای درمان ارتودنسی و نتیجه گرفتن از آن طولانی تر خواهد شد.

همکاری بیمار با پزشک و رعایت نکات درمانی توصیه شده توسط بیمار و پیروی از برنامه درمانی وانجام دقیق مراقبت های لازم باعث می شود که درمان سریعتر به نتیجه برسد.

مدت زمان استفاده از ارتودنسی ثابت

مدت زمان استفاده از ارتودنسی ثابت مدت زمانی بین 12 تا 36 ماه است که مدت زمان دقیق آن در هر فرد با توجه نکات گفته شده در بالا همچون سن و میزان به هم ریختگی دندانها و فقط بعد از مراجعه حضوری تعیین می شود.

پلاک متحرک بعد از ارتودنسی

آخرین مرحله درمان ارتودنسی استفاده از نگهدارنده یا ارتودنسی متحرک است. این که از چه روش ارتودنسی استفاده کرده اید مهم نیست، استفاده از ارتودنسی متحرک بعد از برداشتن ارتودنسی ثابت ضروری است.

مدت زمان استفاده از پلاک متحرک متفاوت است ولی معمولا توصیه می شود که 3 تا 6 ماه از این نگهدارنده ها استفاده شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
کلینیک تخصصی دندانپزشکی دردیس