ارتودنسی دندان

ارتودنسی یکی از روش های رایج برای رفع عیوب دندان های می باشد . اما بهترین نوع انجام ارتودنسی دندان چیست ؟ ارتودنسی نامرئی چگونه انجام می شود؟ با ادامه مطلب همراه باشید .

ارتودنسی دندان

ارتودنسی یکی از روش های رفع مشکلات دندان می باشد . این روش درمانی فقط مخصوص نوجوانان نمی باشد و در صورت وجود مشکل در بزرگسالان نیز می توان از آن استفاده نمود . وقتی دندان های افرادی درست و کنار یکدیگر قرار نگرفته باشد و مابین دندان ها فاصله وجود داشته باشد و یا دندان ها روی یکدیگر قرار گرفته باشد از ارتودنسی دندان استفاده می شود .

این مشکلات یا به دلیل کوجک بودن فک و بزرگ بودن دندان ها و یا بالعکس بزرگ بودن فک و کوچک بودن دندان رخ می دهد .

افرادی که دندان های نامرتبی دارند می توانند از ارتودنسی برای ترمیم استفاده نمایند .

انواع ارتودنسی دندان

ارتودنسی ثابت

در ارتودنسی ثابت قسمت های کوچکی که براکت نام دارند با استفاده از مواد مخصوص به روی سطح دندان های بیمار چسبانده می شود . این روش تا زمانی که درمان بیمار کامل نشده است ادامه دارد .

در این روش بدون وارد کردن آسیب به دندان ها آنها را به جایگاه اصلی خود هدایت می کنند به همین جهت موجب مرتب شدن دندان ها می شوند .

در این روش از براکت های فلزی و یا سرامیکی استفاده می شود . هر دندان دارای براکت جداگانه می باشد . برای نگهدای این براکت ها از یک حلقه کشی استفاده می شود . این امر موجب می شود که ارتودنسی از روی دندان های بیمار جدا نشود .

با استفاده از این روش می توان تمام مشکلات موجود در فک بیمار را اصلاح نمود .

ارتودنسی متحرک

در ارتودنسی متحرک از قسمت بالایی فک بیمار قالب تهیه می شود و بعد از ساخته شدن روی دندان های بیمار قرار می گیرد . این نوع ارتودنسی قابلتی این را دارد که در برخی موارد بیمار آن ها را از سطح دندان های خود دور کند . مثلا در هنگام غذا خوردن ، تمیز کردن دندان ها و … این ارتودنسی از روی سطح دندان های بیمار به راحتی می توان جدا نمود .

اما از معایب استفاده از این روش می توان گفت نسبت به روش ارتودنسی ثابت تاثیر کمتری دارد . زیرا در ارتودنسی ثابت بیمار در طول دوره درمان ارتودنسی را از دهان خود جدا نمی کند .

ارتودنسی نامرئی

برخی افراد به دلیل اینکه در ارتودنسی براکت ها قابل مشاهده می باشند از این روش استفاده نمی کنند . بنابراین روش ارتودنسی نامرئی برای آنها ایجاد شده است که این روش قابل مشاهده نمی باشد . ارتودنسی نامرئی قابلیت متحرک بودن دارد . مانند ارتودنسی متحرک بیمار می تواند هنگام مصرف غذا و یا هنگام مسواک زدن آنه ها را از دندان های خود جدا کند . این ارتودنسی به منةور مرتب نمودن دندان بدون مشاهده شدن پلاک انجام می شود .

کلینیک دندانپزشکی دردیس یکی از بهترین کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران می باشد . جهت دریافت مشاوره از پزشکان کلینیک دردیس با شماره ٢٢١ ۴۰ ٢٢١ خط ده تماس حاصل نمایید .

بهترین زمان برای ارتودنسی دندان

بهترین زمان برای انجام ارتودسی دندان زمانی می باشد که ساختمان صورت در حال بوده و انجام ارتودنسی بهتر برای بیمار نتیجه دارد .

بهترین سن برای انجام ارتودنسی دندان در دختران قبل از 13 سالگی بوده و برای پسر ها قبل از 15 سالگی است .

مراحل انجام ارتودنسی دندان

ابتدا باید مشکل دندان های بیمار مورد بررسی قرار بگیرد و با توجه به شرایط بیمار یکی از انواع ارتودنسی برای آن در نظر گرفته می شود ، سپس از دندان های بیمار قالب تهیه می شود . و بعد از آن برس بر روی دندان قرار گرفته می شود . هر ماه باید بیمار برای معاینه به دندانچزشک خود مراجعه نماید . و بعد از گذراندن دوره درمان برس ها از روی دندان برداشته می شوند . و پلاک روی سطح دندان ها قرار داده می شود .

آیا انجام ارتودنسی درد دارد ؟

این سوالات یکی از متداول ترین سوالات می باشد . انجام ارتودنسی با ابزار های مورد استفاده ممکن است برای بیمار کمی دردناک باشد .

برخی از خدمات کلینیک دردیس ، دندانپزشکی زیبایی :

هشت + شش =